Jak správně vybrat autosedačku

Jak správně vybrat autosedačku

Základním kritériem pro výběr autosedačky je váha a výška dítěte ( dítě nesmí ze sedačky vyrůstat). Což znamená, jakmile doroste do váhy pro větší sedačku, nebo výškově hlava u vajíček dosáhne kraje sedačky, nebo u sedaček 9-18  v úrovni očí přesahuje okraj sedačky, nebo pásy v nejvyšším poloze jsou pod rameny je čas přejít do větší sedačky.
Máme několik kategorií autosedaček:

kat. 0+
( 0-13 kg) odpovídá věku 0-18 měsíců, jsou takzvané kolíbky, nebo vajíčka, vždy umístěné proti směru jízdy, poutání vlastním 3 nebo 5ti bodovým pásem
kat I
( 9-18 kg) odpovídá věku 9 měsíců až 4 roky, sedačky většinou po směru jízdy, poutané 5ti bodovým pásem, jejich výhodou je polohování sed/leh
kat II
(15-25 kg) odpovídá věku 3-7 let, jsou to sedáky se zádovou oporou, poutání 3 bodovým bezp. pásem z auta
kat III
( 22-36 kg) odpovídá věku 6-12 let, jsou stejné jako kat II nebo samostatné sedáky, většinou se vyrábějí kat II/III (15-36 kg)
Důležitým prvkem sedačky je její homologace – zkušební značka, která musí obsahovat:
  • jméno výrobce, jméno produktu
  • označení Universal( pro všechny typy aut) nebo Semi universal ( pro některé typy  aut)
  • váhový rozsah ( např. 15-36 kg)
  • E-4 v kroužku- E znamená zkušební symbol, a číslo kód země, kde byla    sedačka schválena
  • 03442633 je číslo zkušební značky
  • ECE R 44/03 je platná mezinárodní norma, podle které se sedačky testují, od roku 2005 platí přísnější norma ECE R 44/04 ( POZOR od dubna 2008 se NESMÍ již používat sedačky podle starých norem ECE R 44/01a44/02)
  • Vždy doporučujeme před koupí autosedačku vyzkoušet v autě, i když jsou sedačky universální, tak každý automobil má jiný sklon a tvar sedadla, aby sedačka dobře správně držela, a aby šla lehce přimontovat a používat

Stále více automobilů je vybaveno úchyty isofix, od roku 2001 se používají u luxusnějších aut, od roku 2006 je povinnost výrobců montovat úchyty isofix do všech nových modelů, od roku 2009 je povinnost vybavovat úchyty isofix i starší modely aktuálně prodáváné.  Pokud jimi máte auto vybaveno, kupte autosedačku vybavenou isofixem, usnadňuje montáž autosedačky, vylučuje její špatnou montáž a je bezpečnější než klasická sedačka poutaná pásem.
Bohužel jen 30% dětských autosedaček je správně nainstalováno s použitím bezpečnostního pásu pro dospělé, a 96% je správně nainstalováno s použitím systému ISOFIX
Vždy kupujte sedačku s dítětem, v sedačce se má dítě cítit dobře, má pro něj být pohodlná, bezpečná, je pro něj druhým domovem .
Vyvarujte se koupi sedaček z druhé ruky bez prokazatelné historie, i drobná nehoda, nebo jen pád sedačky může způsobit na skořepině mikroskopické trhliny, které  mohou při nárazu způsobit rozpad sedačky a sedačka ztrácí svoji pružnost.
Sedačka by se měla měnit s věkem dítěte, nikdy nebude dítěti stačit jedna sedačka, ale měla by se vyměnit ve chvíli, kdy dítě ze sedačky vyrůstá. A i když dítě nevyrůstá, měla by se sedačka vyřadit z provozu po cca 4-6 letech, protože vlivem teplotních rozdílů léto/zima plast sedaček křehne a ztrácí svou pružnost, a nemusela by v případě nárazu vydržet extrémní zatížení, které zvládne nová sedačka.
Vybírejte sedačky podle výsledku bezpečnostních testů nezávislých organizací např.  ADAC, OAMTC , jejich nejnovější testy uveřejňujeme na zdejších stránkách.
Důvody pro používání autosedaček
  • při prudkém brzdění či nárazu je každá osoba ve vozidle vržena obrovskou silou vpřed
  • například u desetikilového dítěte při nárazu v rychlosti 50 km/h je tato síla velká, jakoby dítě vážilo 300kg!  (vždy 30 krát více)
  • náraz při rychlosti 50 km/h bez dětské sedačky odpovídá pádu z výšky 10 m (3. poschodí budovy)? je to stejný hazard, jako ho nechat na parapetu otevřeného okna ve třetím patře
  • nutno poutat dítě i při jízdě v obci (cesta do školy, na nákup, do kina, …)
  • náraz v rychlosti 15 km/h bez dětské sedačky může být pro dítě již smrtelný
  • nejvíce dětí při nehodách umírá v autě (nikoliv jako chodci či cyklisté)
  • v roce 2009 usmrceno 14 dětí: 8 dětí spolujezdců v autě, 5 dětí chodců a 1 cyklista
  • nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7x častěji než děti zabezpečené v autosedačce
  • havárii často zabránit nemůžete, smrti Vašeho dítěte však ANO

Omyly

  • připoutáte malé dítě (menší 150 cm) standardním bezpečnostním pásem – pás jde přes krk – dítě se při nárazu uškrtí!
  • držíte dítě v náruči v autě – při nárazu ho nikdy neudržíte (i při nízké rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg by maminka musela být schopna udržet 300 kg), naopak ho rozmačkáte tíhou svého těla
  • pokud připoutáte sebe a dítě jedním bezpečnostním pásem – při nárazu dítě rozdrtíte svoji tíhou
Podrobné rozdělení sedaček do skupin:
Nejmenší děti  Skupina 0 a 0+ (0 – 13 kg)
Kojenci musí být přepravováni v sedačce (skořepině), která umožňuje transport v pololeže. Upevňují se vždy v poloze proti směru jízdy.
Rozhodující předností je, že dítě je v případě kolize celým tělem v sedací skořepině přitlačeno a podepřeno.
Doporučujeme sedačku upevňovat vždy na zadní sedadlo automobilu.
Pozor – chcete-li sedačku umístit na přední sedadlo, nesmí být na tomto místě aktivní airbag. Nelze-li vypnout, nikdy tam sedačku neumisťujte. Aktivní airbag je pro dítě smrtelně nebezpečný!
V prvních 4 měsících cestujte s dítětem jen v naléhavých případech. Příliš dlouhý pobyt dítěte v ohnuté poloze může ohrozit zdravý vývoj dítěte.
Pokud dítě dosáhne maximum váhy pro skořepinu,  nebo když je vrchol hlavy dítěte vyšší než vrchol skořepiny, přemístěte dítě do nové autosedačky odpovídající aktuální váze dítěte.
Batolata až první rok mateřské školky Skupina I 9 – 18 kg  (cca 1 až 4,5 roku)
Tyto děti by již měly umět samy sedět, ale z počátku potřebují oporu do všech stran.
V této skupině je možnost volby mezi těmito systémy:
  • systém k upevnění proti směru jízdy – velmi vysoké ochranné působení při čelním nárazu
  • systém se záchytným tělesem – dítě je chráněno při nejčastějších srážkách čelních a bočních. Fyzikální síly, které působí na dítě při nehodě, se rovnoměrně rozloží na celou zádovou oblast.
  • systém kalhotových šlí – v těchto sedačkách jsou děti upoutány k sezení upraveným popruhovým systémem. Sedačky tohoto typu jsou proto oblíbené, protože jsou pro děti skutečně pohodlné a nabízejí více klidových a spánkových poloh. U malých dětí vyšší riziko poranění krční páteře při nehodě.
  • tříbodový pásový systém – tato sedačka nemá vlastní popruhový systém. Dítě sedící v sedačce je zajištěno tříbodovým popruhem vozidla. Průběh popruhu lze přizpůsobit individuálně podle velikosti dítěte. U malých dětí do 13 kg jsou problémy s optimálním přizpůsobením pásů k postavě. Zvláště výhodné je, že sedačka může být rychle a bez námahy přemístěna z jednoho vozidla do druhého.
Děti v mateřské školce a školního věku Skupina II +III 15 – 36 kg  (cca 3,5 – 12 let)
zádržné systémy se zvýšeným sezením – z počátku v kombinaci se zádovou nebo spánkovou oporou.
Tyto systémy jsou určeny nejen pro skupinu II (15 – 25 kg), ale také skupinu III (22 – 36 kg). Mohou být tedy používány až do doby, kdy už dítě žádný speciální zádržný systém nepotřebuje. Tyto sedačky jsou  užívány ve spojení s tříbodovým pásem, kdy je poloha pásu vhodně upravena k postavě dítěte.U této skupiny jsou děti a rodiče často nedbalí pokud se týká používání sedačky. Odolejte pokušení, že dítě už je velké a může být zajištěno systémem pro dospělé. Dětské sedačky je nutné používat až do tělesné výšky 150 cm.
Je-li užíván jen pás pro dospělé bez dětské sedačky, je to pro dítě s menší výškou nebezpečné. Pás se může zaříznout do měkkých částí břicha nebo na krku dítěte a těžce ho zranit.
Zvýšené sedadlo, které je používáno spolu s tříbodovým bezpečnostním pásem vozidla. Vedení popruhu díky zvýšenému sedadlu je uvedeno do správné pozice a dítěti nehrozí žádná rizika poranění. Pás je veden tak jako u dospělých – v oblasti pánve a přes klíční kost – nikoliv na krku. Zvýšené sedadlo zabrání mimo jiné i tomu, že dítě při nárazu nepodklouzne pod popruhem.
Poutání autosedaček ve vozidle:
Většina autosedaček je v automobilu poutána pomocí tříbodového bezpečnostního pásu, nové modely pak pomocí systému ISOFIX.
Tři hlavní chyby při používání autosedaček
  1. Nedostatečné připevnění –  Dětská sedačka se nehodí k autu nebo k dítěti. To znamená, že při nákupu nebyla vyzkoušena nebo doporučení bylo špatné. dětských autosedaček, poutaných do
  2. Chybná montáž – Velmi často spočívá v tom, že se při montáži nepostupovalo přesně podle návodu.
  3. Příliš volně montované sedadlo, příliš volně připoutané dítě - Tento problém se nejčastěji vyskytuje u dětských sedaček a u systému „kalhotových šlí“. Na jedné straně není dětské sedadlo uchyceno popruhem ke karoserii co možná nejpevněji a na druhé straně je dítě upoutáno sedadlovými popruhy příliš volně.
Při montáži dětské sedačky do automobilu vždy dbejte na návod k použití! Sedačka musí být uchycena bezchybně.
Výběr podle váhy dítěte
Základním kritériem pro výběr je váha dítěte., proto jsou rozdělené do skupin dle váhy. Při nákupu sedačku vyzkoušejte s dítětem a nechte si odborně předvést, jak ji umístit do automobilu. Žádejte návod v češtině.
Sedačka musí být pro dítě bezpečná i pohodlná a příjemná.
  • Zdroj: Besip, ADAC, Römer
  • Přeji mnoho šťastných kilometrů
  • Štěpán Rybníček- autosedačky Vrchlabí
  • www.autosedacky.estranky.cz
468 ad

Zajímá nás Váš názor!